چه تفاوت‌هایی میان صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارند؟

یک صرافی متمرکز (CEX) معمولا خدمات صرافی رمز ارزی را به کاربران ثبت نام شده ارائه می‌دهد. معمولا سرویس اصلی آن خریداران و فروشندگان را به واسطه‌ی لیست سفارشات با یکدیگر مرتبط می‌سازد. یک صرافی متمرکز به افراد مبتدی ساده‌ترین روش برای شروع کار را بدون نیاز به دانش عمیق از زیرساخت و ابزارهای بلاکچین ارائه می‌دهد.

یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) از قراردادهای هوشمند آن چین جهت اداره‌ی خدمات صرافی استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، کاربران از استخرهای نقدینگی با استفاده از نقدینگی ارائه شده توسط کاربران دیگر سواپ توکن را در ازای پرداخت کارمزد انجام می‌دهند.

نیازی به ثبت نام در یک صرافی غیرمتمرکز وجود ندارد؛ این بدان معناست که آن‌ها برای هر فردی با یک کیف پول و مقداری رمز ارز دردسترس هستند. صرافی‌های غیرمتمرکز درگاهی به سوی دنیای سیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) به شمار می‌روند و به کاربران آزادی گسترده‌ای ارائه می‌دهند. هرچند آن‌ها از سطح پشتیبانی‌ای که در یک صرافی متمرکز دیده می‌شود بهره‌مند نیستند و در استفاده از آن‌ها امکان ارتکاب اشتباهات جبران‌ناپذیر بسیار بالا است.

فارغ از اینکه تجربه‌ی شما از صرافی‌ها در چه حدی است، پیش از تصمیم‌گیری میان صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز باید تفاوت‌های میان آن‌ها را بدانید.

اگر یک معامله‌گر تازه‌کار هستید یا صرفا در سیستم مالی سنتی تجربه دارید، تفاوت میان صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌تواند گیج کننده باشد. یک صرافی متمرکز مشابه صرافی‌ها در دنیای بورس عمل می‌کنند.

در قلب عملیات این صرافی‌ها لیست سفارشات و واحد مبادله قرار دارند. برای استفاده از یک صرافی متمرکز مانند بایننس باید حساب کاربری ایجاد و هویت خود را مطابق مقررات محلی احراز کنید. دارایی واریز شده به این دسته از صرافی‌ها تحت حضانت صرافی قرار می‌گیرند.

یک صرافی غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند که کدهای نوشته شده بر روی بلاکچین هستند اداره می‌شود. امکان ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز توسط یک نهاد یا پروژه وجود دارد، اما این‌گونه از صرافی‌ها از نظر تئوری، جهت فعالیت صرفا به نقدینگی افراد احتیاج دارند.

برخلاف انواع متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا از لیست سفارشات جهت فراهم آوردن بستر معاملات استفاده نمی‌کنند. در حقیقت آن‌ها بیشتر از بازارسازهای خودکار استفاده می‌کنند. جهت استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز صرفا یک کیف پول رمز ارزی و مقداری رمز ارز کافی است. به دلیل داشتن طبیعت غیرمتمرکز، نیازی به ثبت نام برای کاربران این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

می‌توان گفت که کار کردن با صرافی‌های متمرکز برای افراد تازه‌کار بیشتر توصیه می‌شود.

مزایای صرافی‌های متمرکز:

روش استفاده‌ی ساده

یک صرافی متمرکز بر ارائه‌ی تجربه کاربری مطلوب برای تمام گروه‌های کاربران تمرکز دارد. تازه‌کاران در صنعت ارزهای دیجیتال به ابزارهای تبدیل ساده دسترسی دارند، درحالی که معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند از ابزارهای پیشرفته‌تر استفاده کنند.

محافظت و پشتیبانی

یکی از بزرگ‌ترین موانع برای تازه‌کاران در عرصه‌ی رمز ارزها در استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، عادت کردن به ابزارهای غیرمتمرکز است. در استفاده از این‌گونه ابزارها یک اشتباه می‌تواند هزینه‌ی سنگینی در پی داشته باشد. هیچ فردی برای پشتیبانی در دسترس قرار ندارد، بنابراین شما باید خودتان مشکل را رفع کنید. اما در صرافی‌های متمرکز با وجود افرادی ویژه برای پشتیبانی مشتریان، این مشکل رفع شده است.

خدمات یکپارچه‌تر

یک صرافی متمرکز گستره‌ای از محصولات و خدمات یکپارچه ارائه می‌دهد و آن را به یک فروشگاه رمز ارزی کامل تبدیل می‌کند. در این‌گونه از صرافی‌ها می‌توانید به خدمات معاملاتی و استیک، بازارهای NFT، صرافی‌های پایاپای و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید. علاوه بر آن، انتقال دارایی میان این بخش‌های مختلف نیز آسان است. شما می‌توانید با کارت اعتباری خود هزینه را پرداخت کنید.

معایب صرافی‌های متمرکز

مستعد حملات

صرافی‌های متمرکز معمولا به اهداف سو استفاده‌گران تبدیل می‌شوند؛ این بدان معناست که هرگونه دارایی کاربران که بر روی این پلتفرم‌ها نگهداری می‌شود در خطر سرقت قرار دارند. درحالی که این صرافی‌ها امنیت را اولویت خود می‌نهند، آن‌ها نمی‌توانند ریسک هک شدن و سرقت را به طور کامل حذف کنند.

کارمزد اضافی برای تراکنش‌ها

تقریبا هر سرویسی که بر روی یک صرافی متمرکز مورد استفاده قرار گیرد شامل کارمزد خواهد بود. به دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا، صرافی‌های متمرکز نمی‌توانند در این زمینه با صرافی‌های غیرمتمرکز رقابت کنند. هرچند، هزینه کارمزد بیشتر در صرافی‌های متمرکز باید در برابر هزینه کارمزد گس در استفاده از یک پلتفرم غیرمتمرکز مورد سنجش قرار گیرد.

عدم امکان حضانت از دارایی توسط کاربر

در استفاده از صرافی متمرکز شما باید رمز ارز خود را وارد کیف پول آن صرافی کنید. این بدان معناست که شما نمی‌توانید از دارایی خود نگهداری کنید و آن را به صرافی می‌سپارید. از این طریق، امکان برداشت آن در هر زمانی که بخواهید وجود نخواهد داشت و اگر صرافی به مشکل بخورد، می‌تواند منجر به از دست رفتن کامل دارایی شما شود؛ مشابه ذخیره‌ی پول در بانک.

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز

حضانت از دارایی

در استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، شما هرگز حضانت از دارایی خود را تا زمان تکمیل یک معامله یا تعامل به نهاد دیگری نمی‌سپارید. این بدان معناست که می‌توانید آن را در جای مورد نظر ذخیره کنید و اگر آن را در کیف پول با کلید نزد خود نگهداری کنید، کنترل کامل بر آن خواهید داشت. این مورد برای طرفداران تمرکززدایی، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب صرافی به شمار می‌رود.

محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی

هنگام استفاده از DEXها شما نیازی به ارائه‌ی اطلاعات شخصی ندارید. این بدان معناست که داده‌های شخصی شما در برابر سواستفاده‌گران در امان خواهند بود.

موانع کمتر جهت ورود به صرافی

استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز صرفا به یک کیف پول و مقداری ارز دیجیتال جهت معامله و پرداخت هزینه‌ی کارمزد شبکه نیاز دارد. این مورد، دسترسی صرافی‌های غیرمتمرکز را برای گروه بزرگی از افراد در سراسر جهان در اولویت قرار می‌دهد.

معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

دشواری نحوه‌ی استفاده و ورود

برای کاربران با اولین استفاده، درک محیط کاربری و استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز می‌تواند چالش برانگیز باشد. هزینه کارمزد شبکه، استخرهای نقدینگی، کیف پول‌ها و افت نقدینگی، همگی موانع احتمالی هستند که باید با آن‌ها روبه‌رو شوید. جهت یادگیری کامل چگونگی کارکرد یک صرافی غیرمتمرکز به زمان نیاز است و جهت سرمایه‌گذاری مطمئن، باید همیشه درک کاملی از ابزارهای خود داشته باشید.

نبود امکان پرداخت با ارزهای فیات

سابقا خرید اولین کوین یا توکن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موانع در جهت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به شمار می‌رفت. اکنون صرافی‌های متمرکز امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری یا بانکی را ارائه می‌دهند، اما این مورد برای بیشتر پلتفرم‌های غیرمتمرکز برقرار نیست.

دشواری‌های نقدینگی

به طور میانگین صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به انواع متمرکز حجم و نقدینگی پایین‌تری دارند. عمق بازار می‌تواند کمتر باشد و معاملات بزرگ بر روی یک صرافی غیرمتمرکز نسبت به این معاملات بر روی انواع متمرکز، می‌توانند تاثیر بیشتری بر قیمت داشته باشند.

از کدام نوع صرافی باید استفاده کنم؟

در حال حاضر آسان‌ترین روش استفاده برای یک تازه‌کار در صنعت ارزهای دیجیتال، استفاده از صرافی متمرکز است. این روش نیازی به آموزش خاصی ندارد و اگر در کار با این پلتفرم‌ها با مشکلی مواجه شوید می‌توانید تا حد ممکن از تیم پشتیبانی کمک بگیرید و مشکل را حل کنید.

در مجموع، احتمال ارتکاب اشتباه جبران‌ناپذیر مانند عدم دسترسی به دارایی خود یا انتقال آن به یک آدرس اشتباه در مراحل کار با صرافی‌های متمرکز بسیار پایین‌تر است. بنابراین، اگر نخستین باری است که در رمز ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنید یا رویکرد راحت‌تری را ترجیح می‌دهید، صرافی‌های متمرکز می‌توانند برای شما مناسب باشند.

از سوی دیگر، یک صرافی غیرمتمرکز دروازه‌ای فوق‌العاده به دنیای دیفای است. شما می‌توانید با یک کیف پول EVM دنیای وسیع دیفای را کاوش کنید. یک صرافی غیرمتمرکز، گزینه‌ای مطلوب برای کاربران باتجربه‌ی ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود و سطح بالایی از آزادی را ارائه می‌دهد.

همچنین، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در گستره‌ی عظیمی از پروژه‌های جدید با ارزش بازاری پایین هستید، صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند برای شما کاربردی باشند. درحالی که صرافی‌های متمرکز معمولا توکن‌های جدید را راه‌اندازی می‌کنند، صرافی‌های غیرمتمرکز بستر فروش برای بیشتر توکن‌های جدید و نقدینگی فراوان برای آن‌ها ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

با توجه به موارد مذکور و جهت کمک به بررسی تمام موارد در یک نگاه، جدول پایین از مزایای هر نوع صرافی را ملاحظه کنید:

صرافی‌های متمرکز صرافی‌های غیرمتمرکز
خرید و فروش آسان رمز ارز با ارزهای فیات خرید کوین‌ها با ارزش بازاری ناچیز و توکن‌هایی که در صرافی‌های متمرکز در دسترس نیستند
عدم نیاز به مدیریت و محافظت از کلیدهای خصوصی حضانت و محافظت شخصی کامل از رمز ارزها
دسترسی به بازارها با نقدینگی بالا و افت کمتر فرصت کسب کارمزد تراکنش از طریق فراهم آوردن نقدینگی
دسترسی به پشتیبانی در صورت مواجهه با مشکلات خدمات غیرمتمرکز با کارمزد معمولا پایین‌تر
شرکت در گستره‌ی عظیمی از محصولات بدون خروج از صرافی متمرکز دسترسی به تعداد فراوانی از محصولات دیفای در بلاکچین‌های متعدد

نتیجه‌گیری

اگر شما در نظر دارید تا یک صرافی غیرمتمرکز را امتحان کنید، باید فراتر از موارد بررسی شده در این مقاله تحقیقات خود را نیز انجام دهید. اگرچه مزایای این گروه از صرافی‌ها برای برخی از افراد جذاب به نظر می‌رسند، اما ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا به درک کاملی از چگونگی استفاده از آن‌ها و ابزارهای مرتبط دست یابید.

اگر از خدمات ارائه شده توسط صرافی متمرکز مدنظر خود رضایت دارید، هیچ نیازی به روی آوردن به انواع غیرمتمرکز وجود ندارد. برای بسیاری از افراد، صرافی‌های متمرکز تعادلی کامل میان سهولت در استفاده و پشتیبانی در دسترس را ارائه می‌دهند.

منبع: زوم ارز